Friday, June 1, 2012

Αρχέτυπα του Jung



O Ψυχολόγος Carl Gustav Jung περιγράφει διάφορα αρχέτυπα που βασίζονται στην παρατήρηση των διαφορετικών αλλά επαναλαμβανόμενων μοτίβων της σκέψης και δράσης που επανεμφανίζονται ξανά και ξανά μεταξύ χωρών ανθρώπων, και ηπείρων.

Τα κύρια αρχέτυπα του Jung δεν είναι τυπολογίες ώστε να μπορέσουμε να κατηγοριοποιήσουμε το κάθε άτομο ανάλογα, αλλά ο καθένας από μας φέρει όλα τα βασικά αρχέτυπα μέσα του. Εκείνος παρέθεσε τέσσερις κύριες μορφές των αρχετύπων:Σκιά, Anima, Animus, Εαυτός 

Η σκιά

Η Σκιά είναι ένα πολύ κεντρικό αρχέτυπο όπου αντανακλά βαθύτερα στοιχεία της ψυχής μας, όταν προκύπτουν «λανθάνουσες διαθέσεις» που είναι κοινές για όλους μας. Αντικατοπτρίζει επίσης κάτι που κάποτε χωρίστηκε από εμάς στις αρχές διαχείρισης των αντικειμένων στη ζωή μας.Tο όνομά της είναι σκοτεινό σκιερό και πιθανόν ανησυχητικό. Ενσαρκώνει το χάος και την αγριάδα του χαρακτήρα. Η σκιά τείνει να μην υπακούει σε κανόνες, έχει την αίσθηση του εξωτικού και μπορεί να είναι ενοχλητικά συναρπαστική. Στο μύθο, εμφανίζεται ως ο άνθρωπος στη φύση, οι άνθρωποι-αράχνη, οι μυστηριώδης σκοτεινοί μαχητές και οι επικίνδυνοι εχθροί.

Μπορούμε να δούμε τη σκιά σε άλλους και, αν τολμήσουμε, να την εντοπίσουμε στους εαυτούς μας. Κυρίως, όμως, αρνείται ότι υπάρχει μέσα μας και τείνει να προβάλλεται στους άλλους. Μπορεί επίσης να έχει μια δική ξεχωριστή ζωή, να μετουσιωθεί στο “ Άλλο”. 

Ένας ισχυρός στόχος που πολύ άνθρωποι θέτουν είναι να ενσωματώσουν τη σκιά, τη σκοτεινή πλευρά, και το φως του «πραγματικού» εαυτού. Αν αυτό καταφέρει να γίνει αποτελεσματικά, τότε μπορούμε να ολοκληρωθούμε, να γίνουμε «σύνολο» και πάλι συγκεντρώνοντας ότι κάποτε είχε χωριστεί από εμάς.

Η Σκιά μας μπορεί να εμφανιστεί σε παραισθήσεις όνειρα και συλλογισμούς, συχνά ως κάτι ή κάποιον που είναι κακός, τρομακτικός ή κατακριτέος με κάποιο τρόπο. Μπορεί να αποπλανήσει με ψευδή φιλία ή απειλεί με ανάλγητη περιφρόνηση. Οι συναντήσεις με αυτό, ως μια πτυχή του υποσυνείδητου, μπορούν να αποκαλύψουν τις βαθύτερες σκέψεις και τους φόβους μας. Μπορεί επίσης να αναλάβει άμεση φυσική δράση όταν το άτομο βρίσκεται σε σύγχυση, ζάλη ή υπό την επήρεια ναρκωτικών.



Η Anima και Animus

Το δεύτερο πιο διαδεδομένο πρότυπο είναι αυτό της Anima (θηλυκό), Animus (αρσενικό) ή πιο απλά, η Ψυχή, η όποια είναι η διαδρομή για την επικοινωνία με το συλλογικό ασυνείδητο. Το Anima / Animus αντιπροσωπεύει τον αληθινό εαυτό , σε αντίθεση με τις μάσκες που φοράμε κάθε μέρα και είναι η πηγή της δημιουργικότητας μας.

Η Anima / Animus μπορεί να εμφανιστεί ως κάποιος ή κάτι ασυνήθιστο κατά κάποιο τρόπο, ίσως με καταπληκτικές δεξιότητες και δυνάμεις. Στο μυθιστόρημα είναι οι ήρωες, σούπερ-ήρωες και οι θεοί. Αντιπροσωπεύει αυτά τα ισχυρά όντα και ξυπνά μέσα μας την αίσθηση της παντοδυναμίας που γνωρίζαμε πολύ καλά ότι υπήρχε στην πρώιμη νεογνική μας φάση.

Anima και Animus είναι οι άνδρες και οι γυναίκες, όπου αντιπροσωπεύουν αυτή τη βαθιά διαφορά. Ενώ οι άνδρες έχουν μια θεμελιώδη anima και οι γυναίκες φέρουν το Animus όπως ακριβώς οι άνδρες έχουν μια θηλυκή πλευρά και οι γυναίκες μια αρσενική. Ο Jung είδε ότι οι άνδρες έχουν ένα κυρίαρχο anima, το οποίο δόθηκε από τα θηλυκά μέλη της οικογένειάς του, ενώ οι γυναίκες έχουν μια πιο σύνθετη, μεταβλητή Animus. 

Η θεωρία του Jung για την ανάπτυξη της Anima / Animus κατά τη βρεφική ηλικία ξεκίνα με την προβολή πάνω στην μητέρα, μετά συνεχίζει με προβολή σε μελλοντικούς συντρόφους μέχρι να βρεθεί μια μόνιμη σχέση.

Η Syzygy (το θεϊκό ζευγάρι)

Σε συνδυασμό Anima και Animus είναι γνωστά ως συζυγία (μια λέξη επίσης χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει την ευθυγράμμιση των πλανητών), η όποια αντιπροσωπεύει την πληρότητα και την ολοκλήρωση. Αυτός ο συνδυασμός φέρνει μεγάλη δύναμη και μπορεί να βρεθεί σε θρησκευτικές διδαχές όπως η χριστιανική Αγία Τριάδα (Πατρός, Υιού και Αγίου Πνεύματος).

Μια τέλεια σχέση μπορεί να συμβεί όταν δεν είναι μόνο οι φυσικές μορφές συμβατές, αλλά και η Anima και Animus. Έτσι, μπορείτε να βρείτε την αδελφή ψυχή σας. Η εύρεση και αντιστοίχιση με άλλο μας μισό είναι μια αναζήτηση ζωής για πολλούς από εμάς, και λίγοι από εμάς έχουν επιτύχει σε αυτή την αναζήτηση.



Ο Εαυτός


Για το Γιουνγκ, ο εαυτός δεν είναι απλώς το «εγώ», αλλά αυτό που ο καθένας μας αντιλαμβάνεται ως Θεό. Είναι το πνεύμα που συνδέει και είναι μέρος του σύμπαντος. Είναι το συνεκτικό σύνολο που ενοποιεί τόσο την συνείδηση ​​όσο και την απώλεια των αισθήσεων. Μπορεί να βρεθεί αλλού σε αρχές όπως η Νιρβάνα και η Εκστατική Αρμονία. Είναι ίσως αυτό που ο Λακάν ονόμαζε «Το Πραγματικό» .Ο Jung περιέγραψε τη δημιουργία του εαυτού ως μια διαδικασία εξατομίκευσης, όπου όλες οι πτυχές φέρονται μαζί ως μία. Έτσι, η «αναγέννηση» επιστρέφει στην ολότητα της γέννησης, πριν αρχίσουμε να διαχωρίζουμε τον εαυτό μας σε πολλά μέρη .


Άλλα αρχέτυπα



Ο Jung είπε ότι υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός των αρχετύπων. Αυτά συχνά συνδέονται με τα Κύρια αρχέτυπα και μερικές φόρες μπορεί να αντιπροσωπεύουν πτυχές τους. Μπορούν επίσης να υπερκαλύπτονται και πολλά μπορούν να εμφανιστούν στο ίδιο πρόσωπο. Για παράδειγμα:

  • Αρχέτυπα Οικογένεια
    • Ο πατέρας: ισχυρός, έλεγχος
    • Η μητέρα: διατροφή, φροντίδα
    • Το παιδί: γέννηση, αρχή, σωτηρία
  • Αρχέτυπα ιστορία
    • Ο ήρωας: σωτήρας, πρωταθλητής
    • Η κόρη: καθαρότητα, επιθυμία
    • Ο σοφός γέρος: γνώση, καθοδήγηση
    • Ο μάγος: μυστηριώδης, ισχυρό
    • Η μητέρα γη: φύση
    • Η μάγισσα: κίνδυνος
    • Ο απατεώνας: εξαπάτηση
  • Αρχέτυπα των ζώων
    • Ο πιστός σκύλος: τυφλή πίστη
    • Η ανθεκτικό άλογο: πείσμα
    • Η γάτα: εγωισμός


Βαθιά προέλευση

Ένα αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των αρχετύπων του Jung είναι ότι μπορούμε να αναγνωρίσουμε την εικόνα και το συναίσθημα. Αυτό έχει μια έντονη επίδραση πάνω μας και σημαίνει ότι τα αρχέτυπα έχουν βαθιές και πρωτόγονες ρίζες. Η σημασία τους έχει έτσι ένα ιδιαίτερο δυναμικό και τους δίνει την ικανότητα να φοβίζουν ή να λατρεύονται ως μυστηριώδη νοήματα πέρα από πλήρη κατανόηση μας.

Σε παλαιότερες εργασίες του Jung τα αρχέτυπα συνδέονται με την κληρονομικότητα και θεωρούνται ως ενστικτώδη. Ωστόσο, όπου και να έψαξε στους πολιτισμούς, βρήκε τα ίδια αρχέτυπα και έτσι έφτασε να τα ορίσει ως θεμελιώδεις δυνάμεις που κατά κάποιον τρόπο υπάρχουν πέρα ​​από εμάς. 



Jung, C.G. (1964). Man and His Symbols, New York; Doubleday and Company, Inc.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis